PERSBERICHT AFFLIGEM, 19 september 2020: Kurt Moons, voorzitter van Pro Flandria, geeft de fakkel door aan John Dejaeger, in het bijzijn van Vlaams Minister President Jan Jambon .

Kurt Moons was gedurende bijna 10 jaar het gezicht van Pro Flandria. Onder zijn leiding werd Pro Flandria uitgebouwd tot een Vlaamse netwerkorganisatie met driemaandelijkse ledenvergaderingen waar sprekers van hoog niveau het woord voeren. Pro Flandria organiseert ook colloquia over maatschappelijke thema’s die voor Vlaanderen van groot belang zijn, zoals onderwijs en energie.

Kurt Moons : “Pro Flandria wenst bij te dragen tot de welvaart van de Vlamingen op basis van drie kerngedachten: ondernemerschap, normen en waarden en autonomie. Deze principes worden binnen ons netwerk onderzocht, ontwikkeld, onderbouwd en gecommuniceerd. Vandaag kan ik fier de fakkel doorgeven aan een oprecht Vlaams voelende en gedreven ondernemer.  John Dejaeger zal nieuwe bakens uitzetten die ons verder richting Vlaams zelfbestuur zullen leiden.  Voor Pro Flandria is zelfbestuur immers de enige weg naar meer welvaart en welzijn voor de komende generaties Vlamingen.”

Kurt Moons, voorzitter van Pro Flandria (Links), geeft de fakkel door aan John Dejaeger (rechts), in het bijzijn van Vlaams Minister President Jan Jambon

John Dejaeger (° 1955, Tienen) is burgerlijk ingenieur scheikunde (KUL-1978). Hij bracht het grootste gedeelte van zijn loopbaan door in de Antwerpse chemie, voornamelijk bij BASF Antwerpen. Daar was hij van 2003 tot 2007 president en gedelegeerd bestuurder. Hij was ook actief bij Exxon, Avery, Agfa Gevaert, Reynaers Aluminium, Arpadis en Lamifil.  John oefende ook mandaten uit bij onder meer VBO, VOKA en Essenscia. Vandaag is John Dejaeger nog steeds actief als bestuurder en raadgever en als gasthoogleraar aan de faculteit Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven.

John Dejaeger : “Vlaanderen staat voor gigantische uitdagingen. Het is daarom noodzakelijk dat wij onze schouders zetten onder het project van Vlaamse Staatsvorming. Ik zie het als een hele eer om net op dit cruciaal moment in de voetsporen te mogen treden van Kurt Moons. Pro Flandria kan op mijn inzet en engagement rekenen !”